Smeerkaas, de goedkoopste in januari 2016

Hoe smeerkaas van de AH mij aan het denken zet.

Een blauw kuipje smeerkaas gedaald in prijs

De smeerkaas was op. Mijn buurtwinkel is een AH. Nu kom ik daar al wel minder, omdat er een Jumbo in onze plaats gekomen is en voor de meeste producten ben ik daar tien tot 15 cent goedkoper uit.

Ja, de crisis en mijn portemonnee doen me op de kleintjes letten.

Even uitleggen: de Lidl is weer de andere kant op en omdat ik de boodschappen meestal lopend of op de fiets doe, ga ik daar alleen heen, wanneer ik echt iets van de Lidl nodig heb. Een Aldi hebben we hier niet. De Boni wel, maar die ligt ook buiten mijn route en tenslotte hebben we nog de Hoogvliet supermarkt en die heeft een aardig spaarsysteem. De prijzen van Hoogvliet zijn een beetje vergelijkbaar zijn met de Jumbo. Dus eigenlijk shop ik voornamelijk A-merken bij de Jumbo, de Hoogvliet en de AH.

Nu viel me iets op!

De AH blijkt verrassend te werken aan haar strategie, net als die andere supers trouwens. Het blauwe AH kuipje neutrale  smeerkaas, dat vroeger ik meen iets van 59 cent kostte (in 2015) is opeens spotgoedkoop geworden, slechts 38 cent!

Ik dacht: dat klopt niet. Dus ga ik na de kassa naar de zijbalie en zeg tegen een medewerkster: ” U doet zich zelf te kort, de prijs die voor het schap smeerkaas staat is te laag.” De betreffende baliemedewerkster reageert: “Dat is mooi meegenomen voor u, maar ik maak er een notitie van, dan wordt het gecorrigeerd”.

De volgende keer ga ik weer naar de AH maar zie dat de prijs niet is aangepast. Moet ik daar nu weer wat van zeggen? Nee, ik haal gewoon twee kuipjes smeerkaas. Dat scheelt toch mooi 42 cent!

De smeerkaas is afgeprijsd

Thuis kijk ik even op de computer en dan blijkt dat het de standaardprijs geworden is voor dit artikel, want er staat netjes 38 cent en een duim omhoog: een spotgoedkoopje van de AH.

Ok! Een eigenaardige tactiek. Een relatief goedkoop artikel  onder prijzen door er ruim 20 cent af te halen moet een reden hebben. Dat is een interessante strategie. Dit is nu de goedkoopste smeerkaas geworden van alle supers volgens mij.

Uitbuiting van de koe?

Of heeft het te maken met de overproductie van zuivel? Even bekruipt me een naar gevoel. Dierenleed in het vizier! Die arme koeien met die zware uiers melk!

Hoe dan ook, het is een winkellokkertje dus en zo zijn er vast meer. De Jumbo kwam met jaarvoordeeltjes. DE koffie 2 x 500 gram, iets van  8,40 in 2016. Dat is behoorlijk laag geprijsd voor kwalitatieve merkkoffie. Wat doe de Hoogvliet? Die komt direct met een spectaculaire actie van 2 pakken voor 7 euro! Ja toen moest ik daar weer heen natuurlijk.

Wordt een super(s)hopper!

Je ontkomt er niet aan, maar wil je voordelig uit zijn dan moet je toch echt een super(s)hopper worden. Gebruik maken van de standaard lage prijzen in je favoriete winkel, maar profiteren van al die aanbiedingen en lokkertjes. Dan pas lukt het echt om voordelig boodschappen te doen.

Dus, zucht, toch online die folders maar lezen. Of ze op je deurmat laten vallen en dan het papier laten recyclen voor een goed doel. Wel razendsnel die folders doorbladeren, want tijd is geld!

En ja, waarom ik een stukje schrijf over smeerkaasperikelen? Nee, ik heb geen kliks op de pagina of advertentieblokken. En nee ik ben ook geen ambassadrice voor smeerkaas. Ik vroeg me werkelijk af wat de strategie zou zijn en last but not least, het is natuurlijk even een vlucht voor het echte schrijfwerk.

Categorieteksten voor mode

Kom op, aan de slag, schrijven voor geld! Vandaag categorieteksten voor webwinkels met mode.

Wil je geloven dat ik deze blog in twintig minuten eruit tik? Dat schrijft wel wat smeuïger dan een technische tekst. Daarom zijn al die verschillende genres belangrijk. Tekst is uiteindelijk tekst!

Deel deze post met anderen!Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *