Categorie archief: Maatschappij

Heerlijke sinaasappelsap van de Jumbo!

IMG_0003

Lekkere sinaasappelsap!

Even een weekje geen sapjes gedronken. Oh wat mis ik de sinaasappelsap van de Jumbo! Lekker zacht van smaak en zoet. Niet te versmaden. Een mooie bijkomstigheid is ook dat de prijs voordelig is. 1,14 euro voor een pak van anderhalve liter? Of is het vandaag een centje duurder? De prijzen zijn net weer eens omhoog gegaan in verschillende supermarkten. Nu, je kunt mij wakker maken in de nacht voor een glaasje sinaasappelsap. Nee, niet appelsientje, die is ook lekker hoor en natuurlijk vanwege het ” zogenaamde topmerk” een graadje duurder. Ik ga voor de sinaasappelsap van de Jumbo. Mijn lijfdrank!

Wat zit er in de sinaasappelsap?

Ook als ik op stap ben of in de stad omkom van de dorst dan ga ik voor een glaasje sinaasappelsap. Maar ja, er zitten natuurlijk ook negatieve kanten aan. Zoals aan alles. Het is maar net vanuit welke hoek je naar iets kijkt. Denk aan de bloedsinaasappelen en de lage lonen in de landen waar de vruchten vandaan komen. Welke sinaasappelen zitten er in de Jumbo sinaasappelsap? En niet alleen dat. Hoeveel water en suiker is er aan toegevoegd? En wat voor ongezonde E-nummers? Klopt alles wat er op de buitenkant staat? We nemen maar alles aan, maar de waarheid kan wel anders zijn. In elk geval reageren mijn smaakpupillen zeer positief op de sinaasappelsap van de Jumbo. Ik zou eigenlijk nu wel een glaasje lusten, maar zoals ik al aangaf ik heb deze week geen sapjes gehaald. Hoog tijd dus voor een bezoekje aan de Jumbo. Mijn schrijven achter de computer krijgt er een boost door. Hé, wat jammer dat ik dat glaasje nu niet heb. Dan zo maar een kopje koffie. Nee, even zelf mijn handsinaasappelen persen!

Geen aandelen in sinaasappelsap

Hoeveel klontjes suiker zit er in dit “gezonde” sapje? Misschien toch nog eens vergelijkend warenonderzoek gaan doen. Nee, voor de zoveelste keer dit is geen reclameartikel voor de Jumbo en u kunt hier ook (nog ?) niet doorklikken voor inkomsten, ik heb geen aandelen in de sinaasappelsap, maar ik heb nu zin om over een heerlijk fris glaasje sinaasappelsap van de Jumbo te schrijven,  gewoon omdat ik dat lekker vind.

 

IMG_0006

 

Semantisch of episodisch?

Bovendien en dat is misschien de clou van dit verhaal, van de week zag ik een documentaire over wetenschappelijk onderzoek naar geheugen. (Dit was de documentaire Man zonder geheugen) Het blijkt dat zelf ervaren geschiedenis uit een ander gedeelte van je brein komt, het is geen semantische kennis maar komt uit het episodisch geheugen van persoonlijke ervaring en beleving.

Je zou dus kunnen zeggen, dat mijn positieve belevenis bij het drinken van sinaasappelsap van de Jumbo en mijn persoonlijke ervaringen van het drinken van een heerlijk glaasje jus ‘d orange ervoor zorgen, dat dit verhaal geschreven wordt vanuit een ander gedeelte van mijn brein dan een droog vergelijkend warenonderzoek van sapjes of een verhandeling over hoe je sinaasappelbomen plant.

 

IMG_0009

 

 

 

 

 

Gniffel, gniffel!

Het feit dat ik in mijn vuistje lach wanneer ik dit artikel schrijf en ik lol heb over zo’n gedetailleerd verslag over mijn voorkeur voor deze sinaasappelsap van de Jumbo getuigt van een emotionele lading die vanuit mijn episodisch breingedeelte komt en dat schrijft lekker weg.

Zo en nu het echte schrijfwerk weer, een categorie tekst over flessenopeners. Die tekst komt uit de semantische kant van mijn brein en duurt een stuk langer om op papier te zetten!

Aan de slag met die tekst!

 

Welke sinaasappelsap vind jij het lekkerste?

Semantische of  episodische  teksten nodig? Bel Joke voor een tekst 0685850360!

 

 

 

 

Deel deze post met anderen!Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Smeerkaas, de goedkoopste in januari 2016

Hoe smeerkaas van de AH mij aan het denken zet.

Een blauw kuipje smeerkaas gedaald in prijs

De smeerkaas was op. Mijn buurtwinkel is een AH. Nu kom ik daar al wel minder, omdat er een Jumbo in onze plaats gekomen is en voor de meeste producten ben ik daar tien tot 15 cent goedkoper uit.

Ja, de crisis en mijn portemonnee doen me op de kleintjes letten.

Even uitleggen: de Lidl is weer de andere kant op en omdat ik de boodschappen meestal lopend of op de fiets doe, ga ik daar alleen heen, wanneer ik echt iets van de Lidl nodig heb. Een Aldi hebben we hier niet. De Boni wel, maar die ligt ook buiten mijn route en tenslotte hebben we nog de Hoogvliet supermarkt en die heeft een aardig spaarsysteem. De prijzen van Hoogvliet zijn een beetje vergelijkbaar zijn met de Jumbo. Dus eigenlijk shop ik voornamelijk A-merken bij de Jumbo, de Hoogvliet en de AH.

Nu viel me iets op!

De AH blijkt verrassend te werken aan haar strategie, net als die andere supers trouwens. Het blauwe AH kuipje neutrale  smeerkaas, dat vroeger ik meen iets van 59 cent kostte (in 2015) is opeens spotgoedkoop geworden, slechts 38 cent!

Ik dacht: dat klopt niet. Dus ga ik na de kassa naar de zijbalie en zeg tegen een medewerkster: ” U doet zich zelf te kort, de prijs die voor het schap smeerkaas staat is te laag.” De betreffende baliemedewerkster reageert: “Dat is mooi meegenomen voor u, maar ik maak er een notitie van, dan wordt het gecorrigeerd”.

De volgende keer ga ik weer naar de AH maar zie dat de prijs niet is aangepast. Moet ik daar nu weer wat van zeggen? Nee, ik haal gewoon twee kuipjes smeerkaas. Dat scheelt toch mooi 42 cent!

De smeerkaas is afgeprijsd

Thuis kijk ik even op de computer en dan blijkt dat het de standaardprijs geworden is voor dit artikel, want er staat netjes 38 cent en een duim omhoog: een spotgoedkoopje van de AH.

Ok! Een eigenaardige tactiek. Een relatief goedkoop artikel  onder prijzen door er ruim 20 cent af te halen moet een reden hebben. Dat is een interessante strategie. Dit is nu de goedkoopste smeerkaas geworden van alle supers volgens mij.

Uitbuiting van de koe?

Of heeft het te maken met de overproductie van zuivel? Even bekruipt me een naar gevoel. Dierenleed in het vizier! Die arme koeien met die zware uiers melk!

Hoe dan ook, het is een winkellokkertje dus en zo zijn er vast meer. De Jumbo kwam met jaarvoordeeltjes. DE koffie 2 x 500 gram, iets van  8,40 in 2016. Dat is behoorlijk laag geprijsd voor kwalitatieve merkkoffie. Wat doe de Hoogvliet? Die komt direct met een spectaculaire actie van 2 pakken voor 7 euro! Ja toen moest ik daar weer heen natuurlijk.

Wordt een super(s)hopper!

Je ontkomt er niet aan, maar wil je voordelig uit zijn dan moet je toch echt een super(s)hopper worden. Gebruik maken van de standaard lage prijzen in je favoriete winkel, maar profiteren van al die aanbiedingen en lokkertjes. Dan pas lukt het echt om voordelig boodschappen te doen.

Dus, zucht, toch online die folders maar lezen. Of ze op je deurmat laten vallen en dan het papier laten recyclen voor een goed doel. Wel razendsnel die folders doorbladeren, want tijd is geld!

En ja, waarom ik een stukje schrijf over smeerkaasperikelen? Nee, ik heb geen kliks op de pagina of advertentieblokken. En nee ik ben ook geen ambassadrice voor smeerkaas. Ik vroeg me werkelijk af wat de strategie zou zijn en last but not least, het is natuurlijk even een vlucht voor het echte schrijfwerk.

Categorieteksten voor mode

Kom op, aan de slag, schrijven voor geld! Vandaag categorieteksten voor webwinkels met mode.

Wil je geloven dat ik deze blog in twintig minuten eruit tik? Dat schrijft wel wat smeuïger dan een technische tekst. Daarom zijn al die verschillende genres belangrijk. Tekst is uiteindelijk tekst!

Deel deze post met anderen!Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Werkeloosheid onder jongeren aanpakken!

hangplek jeugd, werkeloosheid
zitplek op skatebaan, hangplek voor jeugd

Werkloosheid Jeugd en Jongvolwassenen aanpakken!

Werkeloosheid onder jeugd en  jongvolwassenen is vanwege schooluitval of een speciale achtergrond zonder voldoende schoolkwalificatie nog steeds hoog.

Mirjam Sterk zette zich in

De afgelopen twee jaar tot begin 2015 was Mirjam Sterk ambassadeur van Aanpak jeugdwerkloosheid. Zij heeft door haar inspanningen in twee jaar tijd projecten opgezet samen met 5 grote gemeenten om werkgevers te stimuleren jongeren uit deze categorie in dienst te nemen. Dat is voor een aantal werklozen gelukt. Er is ook geld vrijgemaakt voor deze doelgroep.

Werkeloosheid jongeren nu?

Mijn vraag is nu, wat gebeurt er op dit moment? Lopen deze projecten goed door of stagneren ze door de crisis? Worden de extra potjes gecontroleerd bij de gemeentes? Gaat dit geld daadwerkelijk naar doelgerichte inzet om deze werklozen aan het werk te krijgen? Wanneer komt er een tussentijdse evaluatie?

Laten we dit onderwerp levend houden!

 

Ben jij jong en werkeloos? Ben je teleurgesteld? Geef niet op, elke dag is er 1!

Klop aan bij de gemeentes van Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Leeuwarden en Zaanstad. daar liggen mogelijkheden voor loopbaanleren!

Deel deze post met anderen!Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail