Categorie archief: Schrijven

Over schrijven, tekst en freelancen

Zelf publiceren, de toekomst lacht me tegemoet!

Birds around my Pool
Birds around my Pool ebook over watervogels voor ouders en kinderen

Mijn boekje op Amazon

P.O.D. Publish on Demand, de wereld ligt aan de voeten van de zelf- publiceerders. Er zijn veel platforms waar je zelf jouw producties op kunt zetten. Deze week publiceerde ik mijn eerste e-boekje op Amazon. Trots ben ik zeker. Het schrijven van de laatste jaren heeft me hierop voorbereid. Via een Youtube filmpje ging de wereld voor me open. Hierover later.

Bekijk de link

 Mocht het ebook je aanspreken. Voel je vrij het voor je Kindle e-reader aan te schaffen of via de Amazon app op je smartphone.

Ik hoor de kassa al rinkelen!

Vragen hierover? Benader me via email, telefoon of contactformulier!

Deel deze post met anderen!Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Verhaal ontstaat uit observatie of een ervaring

verhaal april 2016

Hoe schrijf je een verhaal?

Een verhaal wordt geboren uit een observatie, of uit een ervaring. Dit zijn de echte verhalen. Deze huis- tuin- en keuken of reisverhalen spreken iedereen aan. Je raakt een snaar die herkenbaar is en dichtbij. Vaak wordt een persoonlijke belevenis geanonimiseerd. Zo is het niet pijnlijk voor degene waar het over gaat en is het bruikbaar voor een groter publiek. Ze worden tijdloos en kostbaar.

 De aha-erlebnis

Ik krijg vaak een glimlach op mijn gezicht wanneer ik aan mijn geanonimiseerde verhalen denk. Deze verhalen zijn een soort “aha- erlebnis”.  Ik denk terug aan wat er gebeurde en hoe ik het zag. Er gebeurde iets waardoor de ervaring of de observatie opgetild werd uit de originele setting en in een ander jasje werd neergezet. Een jasje van betekenisvolle woorden met een bijzondere onderstroom.
Een momentum.

 

Deel deze post met anderen!Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Schrijven in de ochtend en vogelgeluid

schrijven in de ochtend

Ben je een ochtend – of een avondmens met schrijven?

Ik geloof niet dat het eeuwig vaststaat dat je een ochtend – of een avondmens bent.  Ik was vroeger een avondmens, maar als het op schrijven aankomt tegenwoordig een ochtendmens. Je kunt gerust zeggen een vroege vogel. Want als je om half zes achter de pc gaat zitten om te schrijven, hoor je de wereld geleidelijk wakker worden. Heerlijk dat vogelgeluid! Hoewel soms ben ik alert wanneer ik kraaien hoor roepen (zingen, want het zijn zangvogels). Dan vrees ik voor de jonge merels in mijn tuin. En ben ik toch weer afgeleid van mijn schrijfwerk….

Wanneer schrijf jij graag?

Deel deze post met anderen!Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

SEO webtekst, wat is dat?

SEO webtekst
SEO webtekst

 

 

 

 

Lees mijn blogpost hier op de website onder Blog. Mogelijk begrijp je na het lezen beter wat een SEO webtekst is.

SEO webtekst, wat is dat?

Een SEO webtekst via de zoekmachine van Google

Een webtekst vind je makkelijk via de zoekmachine van Google wanneer deze SEO is. Omdat je weet dat SEO inmiddels al lang bestaat, durf je niet te vragen wat SEO nu eigenlijk precies is. Het komt zo dom over, zeker als je zelf schrijft. SEO betekent “Search Engine Optimalisation”. In gewoon Hollands betekent dit Zoek Machine Optimalisatie. En dat betekent weer: een webtekst zo schrijven, dat de tekst optimaal uitkomt in de zoekmachine. Schrijf je op deze manier, dan heb je een SEO webtekst geschreven.

Een echte SEO webtekst wordt snel en vaak gevonden door een zoekmachinegebruiker, die een trefwoord intikt of een combinatie van trefwoorden, die ook in jouw webtekst staan. Een goede SEO webtekst staat hoog in de lijst pagina’s, die tevoorschijn komen met deze trefwoordencombinatie wanneer de zoekrubriekgebruiker deze intikt.

Staat jouw webtekst op pagina 45 van alle resultaatpagina’s die tevoorschijn komen, dan is de kans klein dat jouw SEO webtekst gelezen wordt. Waarschijnlijk is jouw webtekst dan ook niet SEO. Er zijn maar weinig mensen die 45 pagina’s van Google doorsnuffelen naar zoekinformatie. Zeker niet, wanneer in de teksten daarvoor ook al een goede beschrijving is gegeven van het onderwerp door iemand anders in zijn of haar SEO webtekst .

Staat jouw webtekst echter op één van de eerste drie of vijf zoekresultatenpagina’s, die tevoorschijn komen na het intikken in de zoekrubriek van een sleutelwoordencombinatie? Dan is de kans groter dat je een echte SEO webtekst hebt geschreven en dat deze webtekst ook scoort. Wat betekent dat hij gelezen wordt.

SEO webtekst, doel

Voor veel mensen is het belangrijk of misschien wel een sport, dat hun SEO webtekst op de eerste pagina staat van de resultaten van de zoekopdracht in Google. Hoe hoger, hoe vaker de tekst gevonden en gelezen wordt en hoe vaker een reactie op de SEO webtekst komt van degene, die jouw SEO webtekst heeft gelezen.

Voor de meeste mensen heeft een SEO webtekst een commercieel doel. Klanten gaan kopen nadat ze een SEO webtekst hebben gelezen, omdat ze overtuigd zijn van het belang van een product door de inhoud van deze webtekst. Of ze gaan kopen omdat ze naar een speciale pagina worden geleid via een link in de SEO webtekst, waar de klanten worden verleid te kopen.

Een SEO webtekst kan ook alleen maar het nut hebben dat mensen, als ze op de webtekstpagina terecht komen op een advertentie of link klikken, die de maker ervan reclameclicks, dus geld, in het laadje brengt.

Een SEO webtekst kan ook een kennisdoel dienen. Iemand wil anderen van het belang van een onderwerp overtuigen en is er bij gebaat dat veel mensen zijn of haar SEO webtekst lezen. De SEO webtekst kan een nieuwswaarde hebben of een hoger doel dienen.

SEO webtekst, hoe schrijf je deze?

Het lijkt heel moeilijk om een goede SEO webtekst te schrijven. Wanneer je de principes van zo’n webtekst door hebt, is het niet zo moeilijk meer.

In de basis gaat het er om juiste en kwalitatieve inhoud te schrijven in goed Nederlands, de tekst een duidelijke structuur te geven, met kop, titel en ondertitels en metabeschrijving en ook de afbeeldingen of infographics daarin mee te nemen.

Tenslotte moeten de trefwoorden waar het om gaat in een percentage van 3 of 4 % op het totaal aantal woorden van de tekst in de SEO webtekst voorkomen. Plaats daarbij nog links in de tekst naar zinvolle webteksten over hetzelfde onderwerp en de kans is groot dat de SEO webtekst ergens hoog in de resultaatpagina’s van de zoekopdracht in Google uitkomt.

SEO webteksten, succes met schrijven!

Tags: SEO webtekst, zoekrubriek, Google, zoekmachine, tekst, schrijven

 

Deel deze post met anderen!Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail